DILEMA

DILEMA

                Posljednjih dana u hrvatskim pisanim medijima imali smo prilike pročitati, da Hrvatska ne odustaje od kupnje borbene eskadrile, a u igri su ostale dvije opcije. Jedna od opcija je američki F-16 blok 70/72 koji nam Amerikanci nude kao potpuno nove avione, a druga je opcija francuski Rafale F3-R koji nam Francuzi nude kao rabljene avione. Hrvatska vlada najavila je još prošle godine da će izabrati dvije najbolje ponude – najbolju ponudu od novih aviona i najbolju ponudu od rabljenih aviona. Treba reći, da je hrvatska vlada postupila vrlo mudro u odabiru ponuda za borbenu eskadrilu, pa je time na kraju ostala američka i francuska ponuda. Hrvatska politika mogla je odmah iz prve ruke donijeti odluku, jer od tih svih ponuda američka ponuda novih borbenih aviona je daleko najbolje i najprihvatljivije rješenje za hrvatsku državu. Stoga bi bilo zaista čudno kada bi se – nedaj dragi Bože – Vlada odlučila za francuski RAFALE F3-R, a ne za američki F-16 blok 70/72! Odluka o tome je prolongirana za ožujak ili travanj, a najveći razlog tome je potres u gradu Zgrebu i banovini čija se šteta procjenjuje između 11 i 12 milijardi eura.

                Zašto Hrvatska mora kupiti američke avione, koji mogu služiti Hrvatskoj idućih 30 godina u obrani hrvatskog neba i njezinih granica pokazuju nam to same karakteristike američkih i francuskih borbenih aviona, što vam i prikazujemo, ako da svaki građanin Republike Hrvatske može vidjeti i zaključiti što je najbolje za hrvatsku državu.

F-16 BLOCK 70

Cijena po komaduOko 150 milijuna dolara
Cijena paketa za nasVjerojatno 1,8 milijardi dolara
Cijena sata leta20.000,00 dolara
Najveća nosivost ubojnog tereta7700 kg
Dolet (s dodatnim tankovima)4.400 km
Borbeni radijus/S CFT i odbacivim tankovima550 km/1.350-2.100 km
Motor/potisakGE F110-GE-132/142 Kn (s forsažem)
Brzina2,05 macha
RadarAPG 83 SABR

DASSAULT RAFALE F3R

Cijenaizvozna cijena 250 milijuna dolara po komadu s oružjem i svom opremom
Cijena paketa za nas700 milijuna eura do 1 milijarda eura
Cijena sata leta19.000,00 eura
Najveća nosivost ubojnog tereta9500 kg
Dolet3.700 km
Borbeni dolet1.850 km
Motor/potisak2x Snecma M88- 2 turbofan/2-75 kN (forsaž)
Brzina1,8 macha
RadarThales RBE2-AA AESA radar

Kada usporedimo američku i francusku ponudu, vidimo da su američki avioni znatno brži (2,05 macha) od francuskih (1,8 macha), dolet im je znatno dalji (4.400 km), prema (3.700 km), borbeni dolet je (2.100 km), prema (1.850 km), a jedina prednost francuskog borbenog aviona je u nosivosti borbenog tereta (9.500 kg), prema (7.700 kg) nosivosti američkih aviona. U svemu tome, treba još napomenuti da su francuski avioni dvomotorni, što iziskuje dvostruku cijenu održavanja. Novi američki avioni omogućuju nam 12.000 sati naleta što je vrlo bitno, jer smo time mirni narednih 30 godina. 

                Za očekivati je ne bi trebalo biti nikakve dileme – da Vlada Republike Hrvatske donese odluku o kupnji američkih aviona F-16 blok 70/72, jer to je najbolje rješenje za Hrvatsku. Ne treba smetnuti s uma i to, da su nam Amerikanci uvelike pomogli da dobijemo svoju državu, a kupnjom nove američke eskadrile, hrvatska bi pokazala, da Amerikanci na ovim europskim prostorima imaju zaista iskrenog prijatelja i partnera.

Miljenko Jerneić