DILEMA
Posljednjih dana u hrvatskim pisanim medijima imali smo prilike pročitati, da Hrvatska ne odustaje od kupnje borbene eskadrile, a u igri su ostale dvije opcije. Jedna od opcija je američki F-16 blok 70/72 koji nam Amerikanci nude kao potpuno nove avione, a druga je opcija francuski Rafale F3-R koji nam Francuzi nude kao rabljene avione. Hrvatska vlada najavila je još prošle godine da će izabrati dvije najbolje ponude – najbolju ponudu od novih aviona i najbolju ponudu od rabljenih aviona. Treba reći, da je hrvatska vlada postupila vrlo mudro u odabiru ponuda za borbenu eskadrilu, pa je time na kraju ostala američka i francuska ponuda. Hrvatska politika mogla je odmah iz prve ruke donijeti odluku, jer od tih svih ponuda američka ponuda novih borbenih aviona je daleko najbolje i najprihvatljivije rješenje za hrvatsku državu. Stoga bi bilo zaista čudno kada bi se – nedaj dragi Bože – Vlada odlučila za francuski RAFALE F3-R, a ne za američki F-16 blok 70/72! Odluka o tome je prolongirana za ožujak ili travanj, a najveći razlog tome je potres u gradu Zgrebu i banovini čija se šteta procjenjuje između 11 i 12 milijardi eura.
Zašto Hrvatska mora kupiti američke avione, koji mogu služiti Hrvatskoj idućih 30 godina u obrani hrvatskog neba i njezinih granica pokazuju nam to same karakteristike američkih i francuskih borbenih aviona, što vam i prikazujemo, ako da svaki građanin Republike Hrvatske može vidjeti i zaključiti što je najbolje za hrvatsku državu.
F-16 BLOCK 70
Cijena po komadu | Oko 150 milijuna dolara |
Cijena paketa za nas | Vjerojatno 1,8 milijardi dolara |
Cijena sata leta | 20.000,00 dolara |
Najveća nosivost ubojnog tereta | 7700 kg |
Dolet (s dodatnim tankovima) | 4.400 km |
Borbeni radijus/S CFT i odbacivim tankovima | 550 km/1.350-2.100 km |
Motor/potisak | GE F110-GE-132/142 Kn (s forsažem) |
Brzina | 2,05 macha |
Radar | APG 83 SABR |
DASSAULT RAFALE F3R
Cijena | izvozna cijena 250 milijuna dolara po komadu s oružjem i svom opremom |
Cijena paketa za nas | 700 milijuna eura do 1 milijarda eura |
Cijena sata leta | 19.000,00 eura |
Najveća nosivost ubojnog tereta | 9500 kg |
Dolet | 3.700 km |
Borbeni dolet | 1.850 km |
Motor/potisak | 2x Snecma M88- 2 turbofan/2-75 kN (forsaž) |
Brzina | 1,8 macha |
Radar | Thales RBE2-AA AESA radar |
Kada usporedimo američku i francusku ponudu, vidimo da su američki avioni znatno brži (2,05 macha) od francuskih (1,8 macha), dolet im je znatno dalji (4.400 km), prema (3.700 km), borbeni dolet je (2.100 km), prema (1.850 km), a jedina prednost francuskog borbenog aviona je u nosivosti borbenog tereta (9.500 kg), prema (7.700 kg) nosivosti američkih aviona. U svemu tome, treba još napomenuti da su francuski avioni dvomotorni, što iziskuje dvostruku cijenu održavanja. Novi američki avioni omogućuju nam 12.000 sati naleta što je vrlo bitno, jer smo time mirni narednih 30 godina.
Za očekivati je ne bi trebalo biti nikakve dileme – da Vlada Republike Hrvatske donese odluku o kupnji američkih aviona F-16 blok 70/72, jer to je najbolje rješenje za Hrvatsku. Ne treba smetnuti s uma i to, da su nam Amerikanci uvelike pomogli da dobijemo svoju državu, a kupnjom nove američke eskadrile, hrvatska bi pokazala, da Amerikanci na ovim europskim prostorima imaju zaista iskrenog prijatelja i partnera.
Miljenko Jerneić